torsdag 2 augusti 2007

Tankar en torsdag morgon

Kan man spärra någon på sin mobil? Så att det inte går att ta emot sms från en viss person?
Jag kan inte låta bli att läsa. Nu damp det ned ett nytt från min fd. Läste inte hela. Första raden räckte. "- Nu bor jag och X tillsammans."

Tror han på allvar att jag vill veta. Har han supit bort varenda liten vettig hjärncell? Vad vill han uppnå med denna psykiska terror. Jag har bett honom om och om igen att låta mig vara ifred, låta mig slippa. Men det är som att det inte tränger in.

Jag vet inte om det hänger ihop. Men. Han förnekar ju starkt att han har ett alkoholproblem. Han vill ha det till att jag flyttat av andra anledningar. Förnekelsen är så stark och så stor. Att erkänna att jag flyttat för att han dricker klarar han inte. Så i hans dimmiga värld är det kanske så att jag bara övergett honom. Han har ingen del i det. Alltså har han nu träffat någon som är snäll emot honom, tar hand om honom och som tycker lite synd om honom.
Och det vill han att jag ska veta. Och han verkar inte kunna acceptera det faktum att jag inte vill ha någon kontakt. Och han verkar inte vilja/kunna förstå det heller. Att förstå/acceptera är ju detsamma som att faktiskt inse att han själv har en del i problemet.

Snurriga resonemang. Borde verkligen ägna mig åt mitt jobb nu istället.

Varför försöker jag analysera detta? Kan man analysera hur en alkoholist tänker? Ska jag bara acceptera att han är sjuk?

En sån skitstart det blev på den här dagen.

Kanke skulle ringa mitt telebolag och fråga om det där med att spärra. Frågan är bara om jag fullt ut är redo att radera ut honom. Det innebär ju att ytterligare klippa ett band. Det känns mer och mer som att det är det jag måste. Han har alldeles för stark inverkan på mig ännu.

2 kommentarer:

Ankan sa...

Usch! Det är svårt att lista ut hur en alkoholist tänker. Jag har ägnat mycket tid åt att verkligen försöka överlista alkoholisten i min älskade. Och misslyckats fast jag gav "allt" och verkligen försökte! Men en alkoholist blir en mycket skicklig psykopat som man ALDRIG kan överlista när man har ett känslomässig bindning till personen.
Mig har det hjälpt att läsa mycket så att jag verkligen FATTAT detta. Att jag är maktlös och chanslös. Att jag inte KAN tala honom till rätta. Senaste boken "Förödande passioner" gav mig en aha-upplevelse när den gick igenom hur alkoholistens hjärnskador gör att han kan blåneka, skita i etik, moral och andra människors känslor och bara låta de egna behoven styra. Drogen går före allt. Den skövlar anhöriga, allt allt.
Det viktigaste är att du hittar ett sätt som fungerar för DIG. Och att du sätter DIG SJÄLV i centrum. Jag håller tummarna! Kram

Bubbelgum sa...

Ankan: Tack för dina rader!!! Så stärkande att läsa. Boken ska jag genast leta reda på.